By konsument znalazł twoją działalność musisz nie tylko posiadać firmową stronę internetową, lecz również postarać się o jej pojawianie się w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest zawartość strony oraz to czy regularnie publikowane są na niej kolejne wyczerpujące i pomocne dla klienta treści. Lecz nie wolno też zlekceważyć tzw. link buildingu, czyli pozyskiwania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci blogów.
Private blog network – użyteczne jako część wieloaspektowej strategii reklamowej
PBNy są prywatne, bowiem są zakładane a następnie administrowane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez agencję SEO albo dużą agencję marketingową), który dba o jakość pojawiających się tam artykułów. Prywatne sieci blogów są często używane jako element rozbudowanej strategii reklamowej, co warto mocno podkreślić, bowiem najlepsze efekty ich wykorzystania daje się zauważyć w odniesieniu do stron, które są poprawnie zoptymalizowane pod kątem contentu oraz technicznym. Prywatne sieci portali nie tylko dają możliwość pozyskania znacznej ilości linków przychodzących do witryny, ale też na ich dywersyfikację, co jest pozytywnie oceniane przez wyszukiwarki. Za wadę PBNów można uznać tylko to, że ich utworzenie wymaga dużych nakładów finansowych, a potem konieczne jest przeznaczenie niemałej ilości godzin na utrzymanie ich na dobrym poziomie.
Jak wykorzystać PBN? Rekomendujemy wizytówki NAP i publikacje z linkiem kanonicznym
PBNy rewelacyjnie zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, bowiem można przy ich użyciu publikować tematyczne artykuły stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to jest NAP? To w zasadzie każda publikacja w sieci, gdzie dodane są najistotniejsze informacje kontaktowe firmy – jej adres, telefon lub e-mail i pełna nazwa. Na przykład NAP-em jest wizytówka GMF, ale jest nim także profil na portalu społecznościowym, wpis w ogólnodostępnym rejestrze biznesowym albo artykuł, pod którym umieszczono firmowe informacje teleadresowe.
Kolejny interesujący sposób na wykorzystanie potencjału PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. Polegają one na powtórnej publikacji rzetelnych artykułów z dodaniem hiperłącza do oryginalnego tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W tym przypadku roboty wyszukiwarek z reguły oceniają lepiej wartość pierwotnego wpisu, dlatego że natrafianie na odnośniki do niego na rozmaitych witrynach w sieci rozumieją jako znak, iż pod danym adresem kanonicznym opublikowane są warte przeczytania, przydatne informacje. Publikacje z linkiem kanonicznym najlepiej sprawdzają się przy tekstach z branż YMYL (Your Money Your Life), w których kluczowe jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych związanych głównie z doradztwem prawnym, bieżącymi wydarzeniami, inwestycjami i zdrowiem.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO